Een webtekst is een tekst die is geschreven voor het internet. Waar moet je rekening mee houden bij het schrijven van zo’n tekst? Dit zijn zeven eigenschappen van een goede webtekst.
1. Geschikt voor het beeldscherm
Webteksten zijn geschikt voor het beeldscherm. Tegenwoordig is dat vaak het scherm van een smartphone of een tablet. Dat betekent dat je tijdens het schrijven te maken hebt met allerlei beperkingen. Zo kun je lange zinnen meestal het beste vermijden. Ook is het verstandig om voor overzicht te zorgen met witregels en tussenkopjes. Bedenk daarbij dat veel websitebezoekers snel het antwoord op hun vraag willen vinden.
2. Voldoende samenhang
Een webtekst moet voldoende samenhang hebben. Als die ontbreekt, dan hangt je tekst als los zand aan elkaar en is de kans groot dat de bezoekers van je website het snel voor gezien houden. Zorg voor samenhang door de juiste informatie bij elkaar te zetten en te kiezen voor een logische volgorde. Maak de verbanden tussen zinnen en alinea’s duidelijk met signaalwoorden, zoals in de eerste plaats, daarnaast en ten slotte.
3. Juiste en volledige inhoud
De inhoud van een goede webtekst is juist en volledig. Je bewijst de lezer namelijk geen dienst als je tekst inhoudelijke missers bevat. Deze voorkom je met een goede voorbereiding op het schrijven van je webtekst. Je kunt vooraf bijvoorbeeld uitgebreid informatie vergaren over het onderwerp waarover je schrijft. Om de kans te verkleinen dat je de plank misslaat, is het verstandig om altijd meerdere bronnen te gebruiken.
4. Passende verwijzingen
Het voordeel van een webtekst is dat je verwijzingen kunt aanbrengen naar andere pagina’s. Maar niet iedereen maakt (voldoende) gebruik van deze mogelijkheid. Je komt bijvoorbeeld wel eens webteksten tegen waarin belangrijke hyperlinks ontbreken. Als lezer moet je dan zoeken binnen de website om alsnog de juiste pagina te vinden. Het omgekeerde komt ook voor, zoals een webtekst met te veel verwijzingen.
5. Correcte zinsbouw en woordkeus
Websitebezoekers zitten niet te wachten op teksten met ontspoorde zinnen of vage woorden. Als zij op dit soort problemen stuiten, dan is de kans groot dat zij je website snel weer verlaten. Het is daarom belangrijk om te zorgen voor een correcte zinsbouw en woordkeus. Dat doe je door je webtekst te redigeren of hiervoor een redacteur in te schakelen. Het resultaat is een begrijpelijke tekst die websitebezoekers graag lezen.
6. Spelling en leestekens in orde
Op een website kun je taalfouten meestal in een handomdraai verbeteren. Daardoor is de verleiding groot om bij het publiceren van je artikel minder aandacht te besteden aan zaken als spelling en leestekens. Hiermee laat je echter geen visitekaartje achter bij je websitebezoekers. Veel mensen storen zich bijvoorbeeld aan spelfouten, zoals dt-fouten. Een goede reden dus om je webteksten altijd even te (laten) corrigeren.
7. Duidelijke en aantrekkelijke opmaak
Hoe goed je webtekst taalkundig gezien ook is, ook de presentatie is belangrijk. Bij een tekst met een onleesbaar of lelijk lettertype zal de lezer bijvoorbeeld meer letten op de opmaak dan op de inhoud. Je geeft alle informatie op een presenteerblaadje door te zorgen voor een duidelijke en aantrekkelijke opmaak. Dat ligt tegenwoordig binnen handbereik met gratis weblogsoftware als WordPress en zogenoemde thema’s.
Afbeelding gebruikt onder licentie van Shutterstock.com