De aanhef is een belangrijk onderdeel van een brief of een e-mail. Besteed daarom voldoende aandacht aan deze binnenkomer. Zeven tips voor een correcte aanhef.
Wat is een gepaste aanhef? Die vraag kan brievenschrijvers en e-mailers heel wat hoofdbrekens bezorgen. Het probleem is dat hier geen pasklaar antwoord op is. Welke aanhef je het beste kunt gebruiken, hangt namelijk af van de context. Die bepaalt hoeveel beleefdheid of afstand je nodig hebt.
Toch is het mogelijk om een aantal algemene tips te geven voor een correcte aanhef. Daarmee verklein je de kans dat je aan het begin van je brief of e-mail meteen op iemands tenen trapt. Daarnaast laat je hiermee zien dat je de etiquette van brieven en e-mails onder de knie hebt.
Tips voor een correcte aanhef
1. Wees niet te joviaal
Stuur je een onbekende voor het eerst een brief of een e-mail? Wees dan niet te joviaal. Een joviale aanhef als Hoi wordt namelijk niet altijd op prijs gesteld. Begin daarom het liefst formeel, bijvoorbeeld met een aanhef als Geachte mevrouw Jansen. Sommige mensen kiezen voor een tussenvorm als Geachte mevrouw Jansen, beste Wilma. Daarmee nodigen ze de ontvanger uit om de afstand te verkleinen.
2. Gebruik een eigentijdse aanhef
De aanhef is vaak het eerste wat de ontvanger leest. Als je kiest voor een aanhef als L.S. (Lectori Salutem) of Mijne heren, dan maak je een stoffige eerste indruk. Een ander probleem is dat de aanhef in beide gevallen onpersoonlijk is. Verder is Mijne heren alleen van toepassing op een mannelijk lezerspubliek. Gebruik liever een eigentijdse aanhef met Beste of Geachte.
3. Maak de aanhef zo persoonlijk mogelijk
Het doel van de aanhef is contact maken met de ontvanger. Dat doe je met de woorden die voor ieder mens het belangrijkste zijn: die van zijn of haar naam. Als de voor- of achternaam ontbreekt, dan is de kans groot dat de ontvanger zich niet aangesproken voelt en afhaakt. Maak de aanhef daarom zo persoonlijk mogelijk. Bij een e-mail is dit extra belangrijk, omdat onpersoonlijke berichten vaak doorgaan voor (hinderlijke) reclame.
4. Pas op met aannames
Voor een persoonlijke aanhef is het handig om te weten wat het geslacht van de ontvanger is. Daarbij moet je oppassen met aannames, want sommige voornamen kunnen zowel mannelijk als vrouwelijk zijn. Voorbeelden hiervan zijn Anne, Daan en Robin. Een soortgelijke valkuil bestaat bij buitenlandse voornamen die bij ons weinig voorkomen. Als het geslacht niet duidelijk is, kies als alternatief dan voor een aanhef als Geachte Anne de Vries.
5. Controleer de spelling van namen
De spelling van namen is belangrijk. Een verkeerd gespelde naam kan namelijk veel irritatie opleveren bij de ontvanger. Je kunt je voorstellen dat een José niet graag Jos wordt genoemd. En dat iemand met een achternaam als Janssen geen zin heeft om steeds uit te leggen met hoeveel s’en je die naam schrijft. Dubbelcheck namen daarom altijd, bijvoorbeeld via een zoekmachine of sociale media.
6. Let op hoofdletters
Let op dat de aanhef begint met een hoofdletter, zoals je dat ook doet aan het begin van een zin. Daarnaast moet je opletten bij hoofdletters in persoonsnamen. Zo schrijf je in Nederland bij een achternaam als Van Dijk het voorzetsel Van normaal gesproken met een hoofdletter. Je schrijft echter geen hoofdletter als er voorletters, een voornaam of een andere achternaam voor staan.
7. Zorg voor correcte interpunctie
Leestekens zie je makkelijk over het hoofd. Maar als je een verzorgde brief of e-mail wilt schrijven, dan verdienen ze wel je aandacht. Let vooral op dat je na de aanhef een komma schrijft. Dit doe je, omdat de aanhef wordt gezien als een deel van de eerste zin. Bij een aanhef met een opsomming scheid je de onderdelen van elkaar met een komma. Je schrijft bijvoorbeeld Geachte heer, mevrouw of Beste Daniël, Tim en Yasmin.
Afbeelding gebruikt onder licentie van Shutterstock.com